16.09.2024
Sdílet

Jak by měl vypadat rodinný rozpočet?

Stává se vám, že na konci měsíce sotva vyjdete s rodinnými financemi? Nebo jen ztrácíte přehled o tom, kolik a za co pravidelně platíte a kde byste mohli ušetřit? Řešením je vytvořit si jednoduchý rodinný rozpočet. Přečtěte si, co by měl obsahovat a jak si ho během chvilky sestavit.


Proč sledovat rodinný rozpočet

Splátka hypotéky, platba za školku pro děti, pravidelné nákupy jídla a do toho nečekaná jednorázová překvapení, jako je třeba oprava auta. Jakmile se výdaje nakupí, rodina snadno ztratí přehled, jestli její příjmy bez potíží pokryjí veškeré náklady, nebo zda začíná „zatékat do lodi“.

Právě proto je důležité mít aspoň základní rodinný rozpočet. Budete díky němu sledovat, jak každý měsíc vycházíte s penězi, jak se vám daří či nedaří spořit (a kolik) a také odhalíte, kde by se dalo ušetřit. Není výjimkou, že rodina po sestavení rozpočtu ve svých financích najde několik slabých míst a jen díky malým zásahům ušetří tisíce korun měsíčně.
 

Rozpočet může mít na starost jednotlivec i celá rodina

Je na každé rodině, koho pověří sestavením a sledováním rodinného rozpočtu. Nejčastěji si ho bere na starost ten z dospělých, který má kladnější vztah k penězům a financím, ale výborným řešením je i společné plánování ve dvojici, nebo dokonce s dětmi (což je mimochodem jeden ze způsobů, jak je postupně učit finanční gramotnosti). Díky tomu všichni vědí, jak aktuálně vypadá finanční situace a té se společně přizpůsobují.


Podoba rodinného rozpočtu a jak ho sestavit

Neexistuje žádné striktní pravidlo, jak by měl rodinný rozpočet vypadat, nejdůležitější je, aby správně sloužil vám a vaší rodině. Za nás doporučujeme využít jednoduchou excelovou tabulku, kde si všechny údaje rozdělíte do sloupečků. Excel, Tabulky Google nebo podobný nástroj si navíc poradí i s různými početními operacemi, takže nebudete potřebovat kalkulačku.

Ať už se rozhodnete pro elektronickou, nebo papírovou verzi, měl by základní rodinný rozpočet zahrnovat měsíční příjmy, měsíční výdaje a sloupeček s výsledným rozdílem mezi příjmy a výdaji.

 


Veškeré měsíční příjmy

Spadají sem výdělky ze zaměstnání či podnikání, ale také například příjmy z případného pronájmu nebo fixní výnosy z investic. Zkrátka jakékoliv peníze, o nichž víte, že s nimi můžete počítat pravidelně každý měsíc.

 


Veškeré měsíční výdaje

Zde zahrňte pravidelné měsíční výdaje a pokud o nich víte s předstihem, ideálně i výdaje jednorázové. Do sloupečku nezapomeňte zaznamenat především výdaje za:
 

  • Bydlení – hypotéka na rodinný dům či byt, případně nájem, poplatky za energie apod.
  • Dopravu – cena za jízdné MHD či za benzín v případě ježdění autem.
  • Pojištění – pojištění rodinného domu, rodinné životní pojištění apod.
  • Jídlo – za potraviny pravděpodobně každý měsíc utratíte jinou částku. Zkuste ale na začátku udělat průměrný odhad a v dalších měsících sledujte, kolik za jídlo ve skutečnosti utrácíte.
  • Internet, telefon a další služby
  • Dluhy a půjčky – pokud kromě hypotéky pravidelně splácíte ještě jiný druh, rozhodně také patří do výdajů.
  • Ostatní náklady na život – zařaďte sem útratu za léky, oblečení, potřeby do školy, ale také za věci, kterými si rodina dělá radost, například výlety nebo společné večeře.
  • Očekávané jednorázové výdaje – když například víte, že příští měsíc máte zaplatit letní dovolenou.
  • Finanční rezerva – pro klid na duši doporučujeme do výdajů předem zahrnutou také rezervu na neočekavané výdaje, třeba pro případ, že se vám porouchá pračka a budete muset pořídit novou.

 


Rozdíl mezi příjmy a výdaji

Až budete mít vše sepsané, v samostatném sloupečku odečtete výdaje od příjmů a zjistíte, kolik vám v daném měsíci zbývá, nebo naopak chybí peněz. Z výsledku se pak odrazíte do dalšího plánování a úpravy rozpočtu pro následující měsíce a roky.

 

Dlouhodobě funguje princip 50/30/20

Jakou část z příjmů utratit a kolik byste měli dát na spoření? V ideálním případě by mělo jít 50 % financích na nutné výdaje (např. hypotéka, doprava, jídlo), 30 % na aktuální spotřebu (dovolená, nové hračky pro děti apod.) a 20 % na finanční rezervu, spoření a případně investice. Jde však o obecný princip a ideál, kterého nemusí být snadné dosáhnout ze dne na den. Můžete se mu však snažit přibližovat.


 


Co dělat, když máte rozpočet připravený

V tuto chvíli před sebou máte základní rozpočet – znáte pravidelné příjmy i výdaje a víte, kolik vám zhruba každý měsíc zbyde peněz na spoření či investice. Aby však rozpočet dlouhodobě přinášel ovoce, je potřeba s ním pracovat a udělat pár důležitých kroků.

V první řadě si s rodinou sedněte a ujasněte si krátkodobé i dlouhodobé finanční cíle a plány. Právě jim byste měli rozpočet dlouhodobě přizpůsobovat – když například spoříte na nové auto, nejspíš budete každý měsíc z příjmů odkládat víc než rodina, která střádá jen nutnou rezervu a žádný velký výdaj ji v dohledné době nečeká.

Ujasnili jste si finanční cíle? Skvěle. Pokud z rozpočtu vyplývá, že vám měsíčně část peněz chybí, můžete se v další fázi pečlivě projít výdajové položky a zamyslet se, na kterých by se dalo ušetřit. Nejjednodušší je šetřit na zábavě, ale často i na některých nutných položkách, jako jsou (když například rodina příliš plýtvá jídlem, může nákupy částečně omezit).

 

Přehled nemusí být jen měsíční

Měsíční rozpočet je nejpoužívanější, protože většina příjmů a výdajů funguje na měsíční bázi. Pokud ale podnikáte a máte nepravidelné příjmy, nebo vám zkrátka vyhovuje dlouhodobější plánování, klidně rozpočet tvořte na jiné časové období, například na čtvrtletí.

A na závěr to nejdůležitější: rodinný rozpočet je dobré pravidelně sledovat a porovnávat mezi sebou jednotlivé měsíce. Už po půl roce uvidíte, jestli vaše příjmy a výdaje zůstávají stabilní nebo zda se vám daří spořit větší část peněz než v minulosti.

Pokud se rodinný rozpočet chystáte připravovat poprvé, držíme palce. Nebojte, není to raketová věda. Až budete mít hotovo, doporučujeme si přečíst také článek o tom, jak si sestavit investiční plán.


Tento článek není investičním ani finančním poradenstvím. Jde o naučný text a modelové obrázky týkající se přípravy základního investičního plánu.